Tuesday, August 07, 2012

InterView DoNe......!!

wahhhh settle my first interview..giler klw ckp xkecut perut..memg nervous..seawal jam 1tgh hari  da smpai kat BILIK HEVEA 1-risda K.L......siyeslyyy ape yg aku hafal 4 muke surat semua xmsukk..cis penat taw....
 dalam bilik nie interview skaligus 5org.....slh  sorg dari org interview ni da mmg kerja risda da nak naik pangkat...dye myerlah la sbb byk advntage dekat dye yg da ade jawatn..pape la kalaw ade rezeki ade la kan..InsYallah Amin....(^__^) ok let aku share soalan intrview yg aku dapat..:--

 1-boleh ceritakan tntg diri kptsan exam kptsan diploma dan pgalaman kerja..?
   * ok soalan nie mmg boleh jawab soalan sng ...tapi msuk soalan 2 da start blur..

 2-klw kite nie akauntan pesan brg tapi brg lain smpai ape kite nk bt
   * aku hentam jela ikut logik right.....ckpla kol balik ckp slh brg then blablabla...!!
tapi jawapn dye simple je xpyhla  bt pengesahan penenrimaan...!!!penat je mrepek pnjg2..

3-ape kah perbezaan Accrual basis dgn cash basis???
   * haaa gler accrual aku taw but cash basis nie aku knfius tapi still jawab jela kan dari berdiam diri...then aku ckp la accrual nie xyar g,cash da byar da sbgai blnje then blalalal..

4-apekah dasar perolehan negara???
 * yg nie aku xtaw then semua org blur...ahh dari aku diam bek aku hentam cube jawab so aku ckp la salah satu pertanian,perlancongan,perladangan....then eksport yesss jawapan hampir tepat dye ckp tapi detail nye slh satu dasar negara adalah ekxport barg buatan malaysia ke luar negara..(^__^)

5-Last question ape rugi nye kami kalaw xambil anda berkerja.???
* SUSHHHH...!! yela nk fikir llogik pun sush jgk then aku ckpla rugine akyu da ade pgalamn kerja dgn risda g pon aku nie fresh graduate boleh terima pelajaran dgn senang...thats all..(^_^)

----tue jelaaa soalan nyer.....simple right betol2 menguji prinsip2 akaun dan pengetahuan am-
so pengajarannya xpyah la kiter nak stdy byk sgt pasal latar belkg cmpany just taw simple n kena pegang pengetahuan yg byk ckit tntg bidang yg kite da blajar,the ckit tntg negara kite..thats all-
(^__^)

*kalaw ade rezeki InsyaAllah Amin..klaw xde cube lagi..(^__^)




No comments:

Post a Comment

Jum Bace lagi..